Prodej nemovitosti je pro většinu lidí velmi mimořádnou událostí, není to každodenní rutina. Proto bychom k tomu měli i tak přistupovat. Připravit se na to, že to není záležitost jednoho odpoledne a hlavně, že bychom měli vždy dbát na několik základních pravidel:
Celý proces prodeje je natolik specifický, že je určitě dobrou volbou se poohlédnout po dobrém realitním makléři.
Ano, není lehké si vybrat z množství nabídek. Ideální je, máte-li osobní referenci od přátel či známých, popřípadě Vás zaujme styl práce a prezentace konkrétního „realiťáka“. Když se prvně setkáte s vybraným realitním makléřem, měl by Vás seznámit s celým procesem prodeje, bod po bodu. Měl by Vám představit svou vizi, jak bude Vaši nemovitost prezentovat, jaké použije prodejní kanály, jak má zajištěn právní servis a v neposlední řadě kdo a jakým způsobem zajistí úschovu peněz a veškerých dokumentů. Za bezpečnou úschovu lze považovat jen úschovu advokátní, bankovní či notářskou. Rozhodně by Vám neměl doporučovat, aby k úschově sloužil účet realitní kanceláře. Na ten by se mělo skládat pouze blokovací depozitum (rezervace nemovitosti).
Právě dobrý právní servis a úschova peněz je základním předpokladem bezpečného procesu prodeje a následného přepisu nemovitosti na katastrálním úřadu. A služby realitního makléře by měly skončit až po předání nemovitosti a přepisu služeb u dodavatelů. Teprve ve chvíli přepisu by měl vzniknout nárok realitního makléře na smluvní odměnu.
Věřím tomu, že realitní makléř, který bude o Vás pečovat, bude schopen dosáhnout při prodeji nejvyšší možné tržní ceny v dané oblasti pro typ prodávané nemovitosti, bude schopen prodat ji v ideálním čase a hlavně bezpečně. Po celou dobu procesu prodeje by Vás měl makléř pravidelně informovat o všem, co se událo a co plánuje za další kroky. Ideálně každých deset dnů nebo v intervalu, který si na začátku dohodnete. A také by Vám měl pomoci splnit další povinnosti vůči státu – výpočet daně z nabytí nemovitosti a také by Vás měl upozornit na potřebu odevzdání přiznání k dani z nemovitosti, a to jak u kupujícího, tak i u prodávajícího, kde dojde ke změně vyměřovacího základu.
Většinou bývá i běžnou službou zajištění hypotéčního specialisty, ale o tom zase příště.
A jaký je můj standardní postup prodeje Vám rád představím osobně.
Antonín Tvrdoň, realitní makléř