Má prodej nemovitostí v době poklesu svá specifika?

Nedávno jsme s kolegyní dlouze debatovali o tom, jaké má prodej nemovitosti v době útlumu, který je dán jak horší dostupností hypoték, tak větší obavou z budoucího vývoje na straně kupujících, specifika.

A jen tak na zkoušku jsme zadali tento problém umělé inteligenci. Výsledek byl překvapující, potvrdil to, k čemu jsme došli při našich debatách.

Evidentně se ukazuje, že prodej v dnešní době je více stresující, je potřeba vše dobře plánovat a zvolit správnou strategii prodeje i prezentace.

  1. Jako první možnost umělá inteligence doporučuje vybrat kvalitního makléře. Ano, to je základem vždy, abych si vybral člověka, který je ve svém oboru profík, má zkušenosti s prodejem, orientuje se na realitním trhu, má dobré reference a ideálně je mně lidsky blízký. To platilo vždy, nyní dvojnásobně. Protože i na makléře je větší nápor stresu, prodeje nejdou tak rychle jako dříve, je méně kupujících – tady se projeví obchodní dovednosti prodávajícího.
  2. Stanovte si realistickou cenu – to je velmi důležité, protože nejvíce odezvy na nabídku je vždy po zveřejnění inzerátu. Ideální je, pokud makléř pracuje s reálnými daty – to je s daty z realizovaných prodejů podobných nemovitostí v okolí. Držet se nabízených inzercí nezobrazuje vždy to, co se na trhu děje. Pokud je cena nasazena vysoko, může být z nemovitosti ležák, což často vede k opakovaným slevám.
  3. Připravte nemovitost na prohlídky – nejen na focení a případné natáčení je nemovitost třeba uklidit, bez zbytečných věcí. To by mělo vždy platit i pro každou prohlídku, aby byla nemovitost uklizena, vyvětrána, makléř s úsměvem na rtu. Je třeba vždy zvýraznit přednosti nabízené nemovitosti, ale také nezatajovat případné slabiny. Profesionální prezentace a podpora prodeje na sociálních sítích je samozřejmostí. Ale je třeba myslet i na dobré osvědčené prodejní postupy – letáky do okolních domů na sídlištích mají stále dobrou odezvu a plachta na balkon, pokud je to možné, je přímo ideální.
  4. Zorganizujte prohlídkové dny, pokud je to potřeba, např. u prodeje rekreačních nemovitostí i ve volné dny. Vždy mějte připravené veškeré dostupné informace o nabízené nemovitosti. Případné specifické dotazy, pokud neznáte odpověď, odpovězte poté, co získáte potřebné informace. Třeba e-mailem nebo telefonem, nikdy si nevymýšlejte.
  5. I kupujícímu můžete vyjít maximálně vstříc. Zodpovězením všech dotazů, Vaší vstřícností a pozitivním přístupem. Na jednom školení mě zaujala věta „lidé kupují od těch, které mají rádi“. Šlo o úplně jiný business, ale toto tvrzení má přece jen své opodstatnění při každém obchodě.

Závěrem mohu říci, že umělá inteligence jen podtrhla to, co si myslím celou dobu o tom, jak má probíhat proces prodeje nemovitosti. A v době, kdy se trh ochladil, jsou tyto principy o to důležitější, neb: Zodpovědní poskytovatelé realitních služeb šetří svým klientům problém s časem a financemi. Dávají  jim jistotu bezpečí celého procesu, jistotu, že vše bude zprocesováno v rámci platné legislativy, tak, jak má.

V případě zájmu mě kontaktujte na antonin.tvrdon@cityestates.cz

 

Řešíte právě prodej, pronájem nemovitosti? Kontaktujte mě, rád Vám poradím. 

Antonín Tvrdoň, realitní makléř