Na prodej nemovitosti je důležité se dobře připravit a nikdy nic nepodcenit aneb Kdy je správný čas k prodeji nemovitosti? (2. část)

prodej nemovitosti

Prodej nemovitosti je pro většinu lidí velmi mimořádnou událostí, není to každodenní rutina. Proto bychom k tomu měli i tak přistupovat. Připravit se na to, že to není záležitost jednoho odpoledne a hlavně, že bychom měli vždy dbát na několik základních pravidel:

  • Připravit nemovitost na prodej, abychom dosáhli maximální tržní ceny v přiměřeném čase.
  • Správně stanovit prodejní cenu, ideálně za pomoci statistik z cenových map obdobných nemovitostí v okolí v přiměřeném časovém období. Srovnání cen z inzerce může být zavádějící, ne vždy se inzerovaná cena rovná ceně prodejní.
  • Při přípravě inzerátu uvádět jen pravdivá fakta. Zajistit kvalitní fotografie nemovitosti a před fotografováním uklidit osobní věci, fotky rodiny a přátel atd.
  • Samotné organizování prohlídek může být časově náročné, čím více jste flexibilní, tím můžete vyjít vstříc více zájemcům. Prohlídka je velmi důležitou součástí procesu prodeje, netlačte, nemlžte, ptejte se na potřeby kupujících hned při prvním kontaktu.
  • Připravte si kvalitní právní servis, vždy používejte úschovu, a to nejen na úhradu kupní ceny, ale také na originály smluv před jejich podáním na katastr (podání na katastr udělejte vždy až dorazí peníze na úschovní účet).
  • Připravte si předávací protokol, který podepíší obě smluvní strany.
  • Nezapomeňte na převod médií.

Celý proces prodeje je natolik specifický, že je určitě dobrou volbou se poohlédnout po dobrém realitním makléři.

Ano, není lehké si vybrat z množství nabídek. Ideální je, máte-li osobní referenci od přátel či známých, popřípadě Vás zaujme styl práce a prezentace konkrétního „realiťáka“. Když se prvně setkáte s vybraným realitním makléřem, měl by Vás seznámit s celým procesem prodeje, bod po bodu. Měl by Vám představit svou vizi, jak bude Vaši nemovitost prezentovat, jaké použije prodejní kanály, jak má zajištěn právní servis a v neposlední řadě kdo a jakým způsobem zajistí úschovu peněz a veškerých dokumentů. Za bezpečnou úschovu lze považovat jen úschovu advokátní, bankovní či notářskou. Rozhodně by Vám neměl doporučovat, aby k úschově sloužil účet realitní kanceláře. Na ten by se mělo skládat pouze blokovací depozitum (rezervace nemovitosti).

Právě dobrý právní servis a úschova peněz je základním předpokladem bezpečného procesu prodeje a následného přepisu nemovitosti na katastrálním úřadu. A služby realitního makléře by měly skončit až po předání nemovitosti a přepisu služeb u dodavatelů. Teprve ve chvíli přepisu by měl vzniknout nárok realitního makléře na smluvní odměnu.

Věřím tomu, že realitní makléř, který bude o Vás pečovat, bude schopen dosáhnout při prodeji nejvyšší možné tržní ceny v dané oblasti pro typ prodávané nemovitosti, bude schopen prodat ji v ideálním čase a hlavně bezpečně. Po celou dobu procesu prodeje by Vás měl makléř pravidelně informovat o všem, co se událo a co plánuje za další kroky. Ideálně každých deset dnů nebo v intervalu, který si na začátku dohodnete. A také by  Vám měl pomoci splnit další povinnosti vůči státu – výpočet daně z nabytí nemovitosti a také by Vás měl upozornit na potřebu odevzdání přiznání k dani z nemovitosti, a to jak u kupujícího, tak i u prodávajícího, kde dojde ke změně vyměřovacího základu.

Většinou bývá i běžnou službou zajištění hypotéčního specialisty, ale o tom zase příště.

A jaký je můj standardní postup prodeje Vám rád představím osobně.

Chystáte prodej či pronájem? Napište si nebo si zavolejte (+420 607 523 476) o nezávaznou a bezplatnou konzultaci.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely vyřešení vašeho dotazu. Zásady zpracování osobních údajů